The Lies of the Press

The newspapers must also be held to account for the decision to invade Iraq.

By George Monbiot. Published in the Guardian 20th July 2004

So Andrew Gilligan, the BBC reporter who claimed that the government had sexed up the intelligence about Iraq’s weapons of mass destruction, was mostly right. Much of the rest of the media, which took the doctored intelligence at face value, was wrong. The reward for getting it right was public immolation and the sack. The punishment for getting it wrong was the usual annual bonus. No government commissions inquiries to discover why reporters reproduce the government’s lies.

All journalists make mistakes. When deadlines are short and subjects are complicated, we are bound to get some things wrong. But the falsehoods reproduced by the media before the invasion of Iraq were massive and consequential: it is hard to see how Britain could have gone to war if the press had done its job. If the newspapers have any interest in putting the record straight, they should surely each be commissioning an inquiry of their own.

Unlike the government’s, it should be independent, consisting perhaps of a lawyer, a media analyst and an intelligence analyst. Its task would be to assess the paper’s coverage of Iraq, decide what it got right and what it got wrong, discover why the mistakes were made and what should be done to prevent their repetition. Its report should be published in full by the paper.

No British newspaper is likely to emerge unharmed from such an inquiry. The Independent, Independent on Sunday and the Guardian, which were the most sceptical about the claims made by the government and intelligence agencies, still got some important things wrong. Much of the problem here is that certain falsehoods have slipped into the political language. The Guardian, for example, has claimed on nine occasions that the weapons inspectors were expelled from Iraq in 1998. Embarrassingly, one of these claims was contained in an article called “Iraq: the myth and the reality”.(1) Even John Pilger, who could scarcely be accused of dancing to the government’s tune, made this mistake when writing for the paper in 2000.(2) It’s not that the Guardian believes this to be the case: it has published plenty of reports showing that the inspectors were withdrawn by the UN, after the US insisted that they should leave Iraq for their own safety. But the lie is repeated so often by the government that it seems almost impossible to kill.

The Observer, I think, would do less well. It commissioned some brilliant investigative reporting, which exposed many of the falsehoods reproduced elsewhere in the media. But it also carried several reports which were simply wrong.

It published five articles claiming that there were “direct Iraqi links with the US hijackers” who destroyed the World Trade Centre in 2001.(3) One of them suggested that “Iraqi training, intelligence and logistics were hidden behind an Islamist facade”.(4) Iraq, it claimed “ran a terrorist camp for foreign Islamists, where it taught them how to hijack planes with boxcutters”.(5)

Two reports suggested that the anthrax attacks in the United States in October 2001 had “an ultimate Iraqi origin”.(6) Other articles maintained that “Iraq is developing a long-range ballistic missile system that could carry weapons of mass destruction up to 700 miles”(7); that it had developed “mobile factories of mass destruction”(8) and that it “has tried to buy thousands of … aluminum tubes, which American officials believe were intended as components of centrifuges to enrich uranium.”(9) All these stories turn out to have been based on false information supplied by the Iraqi National Congress and the US and UK intelligence agencies.

Its editorials also appear to have been too willing to give Bush and Blair the benefit of the doubt. In November 2002, for example, the paper maintained that Saddam Hussein “expelled UN weapons inspectors in 1998; he subsequently built up an arsenal of weapons of mass destruction … the real responsibility [for averting war] lies with Saddam himself.”(10) The paper consistently argued that we should not go to war without an international mandate, but still supported the invasion when that mandate didn’t materialise.

The Observer published plenty of stories which contradicted these reports. But a balance between true and false still averages out as partly false, and its readers were left not knowing what to believe. In May this year the paper published an article by David Rose retracting some of the incorrect material.(11) I don’t think I’m alone in believing that it provided insufficient redress. It failed to deal with the allegations of links between Iraq and Al Qaida, or of Iraq’s responsibility for the anthrax attacks. And it seems wrong that one journalist should take responsibility for decisions which must have been approved elsewhere. This partial retraction contrasts uncomfortably with the comprehensive apology published by the New York Times four days before. “Editors at several levels who should have been challenging reporters and pressing for more skepticism,” the NYT confessed, “were perhaps too intent on rushing scoops into the paper. … Articles based on dire claims about Iraq tended to get prominent display, while follow-up articles that called the original ones into question were sometimes buried. In some cases, there was no follow-up at all.”(12)

But the Observer’s sins are minor by comparison to those of the Times, Sunday Times and the Daily and Sunday Telegraph. They all appear to have been willing accomplices in the Pentagon’s campaign of disinformation.

By far the worst of these offenders is the Sunday Telegraph. In September 2001, it claimed that “the Iraqi leader had been providing al-Qaeda … with funding, logistical back-up and advanced weapons training. His operations reached a “frantic pace” in the past few months”.(13) In October 2001 it reported that “Saddam Hussein has relocated his chemical weapons factories after the first case of anthrax poisoning in America … A senior Western intelligence official said that … “The entire contents of their chemicals weapons factories around Baghdad have been moving through the nights to specially built bunkers”.”(14)

In September 2002 it reported that “Saddam Hussein is developing frightening new ways to deliver his arsenal of chemical and biological weapons, including smallpox and the deadly VX nerve agent.”(15) Another report on the same day claimed that “Saddam is on the verge of possessing crude nuclear devices that could be “delivered” using “unorthodox” means such as on lorries or ships. … Saddam has the capability to assemble all the components required to make nuclear weapons.”(16) In February 2003, it claimed that “Iraq’s air force has advanced poison bombs”.(17)

All of these stories – and many others – appear to be false. But far from retracting them, it keeps publishing new allegations, which look as dodgy as its pre-war claims. Like the Observer, it appears to have been used by black propagandists in the intelligence services and Iraqi defectors seeking to boost their credentials. Unlike the Observer, it seems happy to be duped.

So who will hold the newspapers to account? It seems to me that the only possible answer is you. You the readers must take us to task if we mislead you. Pressure groups should be bombarding us with calls and emails – you’d be amazed by the difference it makes. And if we don’t respond with openness and honesty, you should cancel your subscriptions and look elsewhere for your news.

www.monbiot.com

References:

1. Julian Borger, Richard Norton-Taylor, Ewen MacAskill and Brian Whitaker, 15th March 2002. Iraq: the myth and the reality. The Guardian.

2. John Pilger, 4th March 2000. Squeezed to death. The Guardian.

3. David Rose and Ed Vulliamy, 14th October 2001. US hawks accuse Iraq over anthrax. The Observer; David Rose, 11th November, 2001. The Iraqi connection. The Observer; David Rose, 2nd December 2001. The case for tough action against Iraq. The Observer; David Rose, 13th January 2002. A blind spot called Iraq. The Observer; David Rose, 16th March 2003. Spain links suspect in 9/11 plot to Baghdad. The Observer.

4. David Rose, 13th January 2002. A blind spot called Iraq. The Observer.

5. ibid.

6. David Rose and Ed Vulliamy, 14th October 2001. US hawks accuse Iraq over anthrax. The Observer; David Rose, 11th November, 2001. The Iraqi connection. The Observer.

7. Chris Alden, 4th April 2002. Defector reveals extent of Iraqi weapons programme. The Observer.

8. ibid.

9. Kamal Ahmed, Ed Vulliamy and Peter Beaumont, 8th September 2002. Blair and Bush: Iraq poses nuclear threat. The Observer.

10. Leading article, 10th November 2002. Saddam must obey the UN, and Blair must rein in Bush. The Observer.

11. David Rose, 30th May 2004. Iraqi defectors tricked us with WMD lies, but we must not be fooled again. The Observer.

12. Leading article, 26th May 2004. The Times and Iraq. The New York Times.

13. Jessica Berry, Philip Sherwell and David Wastell, 23rd September 2001. Army alert by Saddam points to Iraqi role. The Sunday Telegraph.

14. Jessica Berry, 21st October 2001. The West At War: Saddam moves chemical weapons factories into no-go zone. The Sunday Telegraph.

15. David Wastell, Philip Sherwell and Julian Coman, 8th September 2002. Former weapons inspectors are certain that Iraq is prepared to use a deadly array of chemical and biological agents. The Sunday Telegraph.

16. Julian Coman, 8th September 2002. Evidence shows military strike is only way to halt Baghdad’s war machine. The Sunday Telegraph.

17. Philip Sherwell and David Wastell, 23rd February 2003. Iraq’s air force has advanced poison bombs. The Sunday Telegraph.

Bookmark and Share